Nie od dzisiaj wiadomo, że osoby z wysoką samooceną mają w życiu po prostu łatwiej. Poczucie pewności siebie pomaga w życiu osobistym ale także i w zawodowym. Każdy w swoim miejscu pracy może zaobserwować, że są osoby które bardzo szybko pną się po szczeblach kariery ale są też i tacy pracownicy, którzy latami tkwią w jednym i tym samym miejscu. Zastanówmy się więc, jak pewność siebie może pomóc w rozwijaniu satysfakcjonującej kariery zawodowej.
Poczucie pewności siebie a praca
Praca jest bardzo ważna dla każdego z nas. Dzięki niej możemy uzyskać stabilizację życiową, poczucie bezpieczeństwa, satysfakcję, rozwój a także dobre kontakty towarzyskie w miejscu pracy. To jaką pracę wykonujemy, znacząco wpływa na na to, jak się czujemy. Praca ma więc wpływ nie tylko na nasze zdrowie fizyczne ale także na kondycję psychiczną. Osoby pewne siebie, z reguły kroczą śmiało po ścieżkach kariery zawodowej i wcześniej lub później znajdują zajęcie, które daje im zarówno pieniądze jak i satysfakcję. W dużo gorszej sytuacji są osoby z niskim poczuciem wartości. Takie osoby często godzą się na pracę poniżej ich możliwości oraz tkwią latami w miejscach, gdzie są nieszanowane i niedoceniane. Osoby które nie mają wysokiej samooceny, bardzo często też stają się ofiarą mobbingu w miejscu pracy, zarówno ze strony szefa jak i współpracowników. W niektórych skrajnych przypadkach osoba mająca bardzo niską samoocenę, w ogóle nie podejmuje pracy, bo nie wierzy, że może uzyskać dobrą posadę albo boi się że nie poradzi sobie w pracy.
Samoocena a styl pracy
Obserwując różne grupy zawodowe, bardzo szybko dostrzeżemy osoby, które mają wysoką i niską samoocenę bo ich styl pracy jest zupełnie różny. Osoby z wysokim poczuciem wartości nie unikają zmian i chętnie pracują w grupie. Bardzo często zdarza się że taka osoba sama wychodzi z inicjatywą i prosi o rozszerzenie obowiązków. Takie osoby są cennymi pracownikami, bo chętnie podejmują wyzwania i wnoszą nową wartość do firmy. Ich ważnym atutem jest także fakt, że są one asertywne wobec współpracowników. Osoba, która ma wysoką samoocenę nie daje się więc wykorzystywać, bo dobrze wie, jaki jest jej zakres obowiązków i potrafi innym stawiać granicę. Taka osoba zwykle też lepiej radzi sobie w pracy finansowo, bo potrafi upomnieć się o premię czy podwyżkę. Z kolei osoby o niskiej samoocenie bardzo często zmuszone są wykonywać zadania których nie lubią czy które nie leżą w ich naturze. Taka osoba nie ma odwagi by poprosić o to, aby przesunąć ją na inne stanowisko czy przydzielić inne zadanie. To właśnie te osoby często też zostają po godzinach, nie wyrabiają się ze swoją pracą, bo z braku asertywności zwykle wykonują zadania innych. Pracownicy o niskiej samoocenie unikają także pracy grupowej, co nie jest dobre dla całości organizacji.