Koło dwumasowe jest umieszczone między silnikiem, a sprzęgłem. Do jego podstawowych zadań należy tłumienie drgań, które powstają podczas pracy silnika. Początkowo były stosowane jednomasowe koła zamachowe. Te jednak coraz częściej zastępowane są kołami dwumasowymi. Powód jest prosty, większa zdolność niwelowania wibracji pochodzących z silnika, czy przy puszczeniu pedału sprzęgła, co przekłada się na komfort użytkowania pojazdu. Dwumasa zmniejsza także zużycie paliwa oraz zdecydowanie wydłuża żywotność skrzyni biegów.
1. Konstrukcja kół dwumasowych jest dość prosta. Jedna część koła zamachowego przykręcona jest do wału korbowego silnika, druga ma sztywne połączenie z dociskiem sprzęgła. Między ciężkimi kołami znajdują się sprężyny. Wszystkie elementy są dobrane tak, aby likwidowały wibracje pochodzące z silnika.
Niestety ten na pozór prosty element samochodu potrafi sprawiać sporo problemów. W ekstremalnych przypadkach, może być potrzebna jego wymiana już po kilkudziesięciu tys. kilometrów. O jego zużyciu świadczą stuknięcia, które słychać przy uruchamianiu lub wyłączaniu silnika, czy podczas zmiany biegu. Jednak prawdziwie niepokojącym sygnałem są wibracje na biegu jałowym oraz na niskich obrotach. W takim przypadku należy jak najszybciej umówić się na wizytę w serwisie, by ocenić stan koła dwumasowego..
Na szczęście jest sposób na wydłużenie życia koła dwumasowego, dzięki czemu opóźnimy jego wymianę co najmniej do 200 tys. km. W tej kwestii najwięcej zależy od samego kierowcy. Wystarczy stosować się do kilku rad.
2. Nie jest wskazane ostre ruszanie z miejsca lub z drugiego biegu. To powoduje groźne przeciążenia sprężyn znajdujących się między masami.
3. Warto także unikać zbyt wolnego puszczania sprzęgła oraz jazdy ze zużytym i ślizgającym się sprzęgłem. To powoduje przegrzewanie się koła dwumasowego, a w efekcie jego szybsze zużycie.
4. Konieczna jest także kontrola silnika i wtryskiwaczy. Ewentualne awarie powodują wzrost wibracji, co z kolei powoduje szybsze zużycie sprężyn i tłumików w kole.
5. Trzeba też pamiętać, że jazda na zbyt niskich obrotach (1500 obr./min i poniżej) powoduje szybsze zużycie koła dwumasowego.
Mówiąc wprost – zbyt oszczędna jazda może wymusić niemałe wydatki na naprawę “dwumasy”.