Konsekwencje siedzącego trybu życia

Konsekwencje siedzącego trybu życia

Niektórzy z nas spędzają w pozycji siedzącej nawet 12 godzin dziennie! Mogłoby się wydawać, że wtedy odpoczywamy. Tymczasem, jest to najgorsza pozycja dla ciała. Dlaczego? Poniżesz wyjaśnimy, jakie są konsekwencje siedzącego trybu życia.

Siedzący tryb życia według Światowej Organizacji Zdrowia zajmuje czwarte miejsce na liście przyczyn zgonów, których można uniknąć. Szkody spowodowane brakiem ruchu są porównywalne do tych, wyrządzonych przez dym tytoniowy. Organizm człowieka przystosowany jest do wykonywania aktywności, a długotrwałe siedzenie zwyczajnie go obciąża. Dowodem na to jest fakt, że aż 80 procent osób cierpiących na bóle pleców stanowią pracownicy biurowi – zwłaszcza Ci, którzy nie stosują zasad ergonomii podczas siedzenia przy biurku, a nieodpowiednia pozycja bardzo nadwyręża kręgosłup. Konsekwencją siedzącego trybu życia jest także osłabienie mięśni, odpowiedzialnych za utrzymanie kręgosłupa w odpowiedniej pozycji. Nadwaga czy otyłość dodatkowo pogłębiają ten problem.

Brak ruchu negatywnie wpływa także na inne narządy i struktury organizmu. Długotrwałe siedzenie może doprowadzić do zwyrodnień miednicy i stawów, powodować ból barków i karku oraz zwiększa ryzyko powstawania żylaków. Ponadto siedzący tryb życia zaburza prawidłową perystaltykę jelit, które są stale „ściśnięte”, prowadzi także do zaparć i hemoroidów. Szczególnie groźne dla zdrowia mogą być spowodowane brakiem ruchu zaburzenia w pracy układu krążenia. Osłabione przez taki tryb życia serce może w przyszłości odmówić posłuszeństwa, co może skutkować nadciśnieniem, rozwojem choroby wieńcowej, a nawet zawałem.

Aktywność fizyczna jest potrzebna do zachowania prawidłowej masy ciała – jeżeli wciąż siedzimy, nasz organizm nie ma możliwości spalenia ponadprogramowych kalorii i zaczynamy tyć. Poza tym siedząc przez telewizorem czy ekranem komputera często ulegamy pokusie i podjadamy niezdrowe przekąski. Udowodniono, że w wielu przypadkach robimy to automatycznie i w ogóle nie kontrolujemy ilości spożytych produktów. Nadmiar glukozy, białek czy tłuszczów zamiast być zniwelowany poprzez ruch zaczyna się odkładać w tkance tłuszczowej, prowadząc do rozwoju chorób cywilizacyjnych. W taki sposób tworzy się błędne koło, ponieważ nadwaga i otyłość, jak już wspominaliśmy znacznie obciążają kręgosłup. Jeżeli jesteś w grupie „podjadaczy” zadbaj o to, by Twoje przekąski były zdrowe.

Konsekwencje siedzącego trybu życia mogą być bardzo poważne i długofalowe. Zadbaj o swoje zdrowie, zanim będzie za późno.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.