Hipoglikemia. Jakie są najczęstsze objawy niedocukrzenia?

Hipoglikemia. Jakie są najczęstsze objawy niedocukrzenia?

Hipoglikemia to inaczej niedocukrzenie organizmu. To zaburzenie gospodarki węglowodanowej może wystąpić nie tylko u osób chorych na cukrzycy. Objawy hipoglikemii mogą być różne. Poznaj najczęstsze i dowiedz się, jak walczyć z niedocukrzeniem. 

Hipoglikemia zwana inaczej niedocukrzeniem to zmniejszenie stężenia glukozy we krwi. Zwykle rozpoznaje się ją wówczas, gdy ilość glukozy we krwi spada poniżej 3,9 mmol/l (70 mg/dl). Jest to tzw. alertowe stężenie we krwi. Warto pamiętać, ze Epizody niedocukrzenia zdarzają zarówno cukrzykom, jak i osobom zdrowym. Wśród osób zmagających się z cukrzycą, hipoglikemia jest stosunkowo częstą przypadłością. Znajomość towarzyszącym jej symptomom jest istotną, ponieważ pozwala na natychmiastową reakcję i korektę poziomu cukru. 

Objawy hipoglikemii: 

● nadmierna potliwość, 

● drżenie rąk i nóg, intensywny wysiłek fizyczny 

● mrowienie wokół ust, 

● silne uczucia głodu, 

● zaburzenia koncentracji, 

● nudności i bóle brzucha, 

● uczucie lęku i niepokoju, 

● pobudzenie, 

● bladość skóry. 

Objawy hipoglikemii mogą mieć różne nasilenie. W przypadku dłużej trwającego dużego zmniejszenia wartości glikemii może dojść do utraty przytomności. Co więcej, mogą zanikać w miarę trwania cukrzycy. Aby wykryć niedocukrzenie, konieczne jest oznaczyć stężenia glukozy we krwi za pomocą glukometru

Jakie są główne przyczyny hipoglikemii u cukrzyków? 

Jak już wspominaliśmy, zwykle do niedocukrzenia dochodzi u osób chorych na cukrzycę i leczących się insuliną (znacznie rzadziej doustnymi lekami przeciwcukrzycowymi). U cukrzyków powodem spadku poziomu glukozy we krwi zwykle jest: 

1. źle dostosowana dawka insuliny lub leku hipoglikemizującego, 

2. zbyt szybkie wchłonięcie się insuliny po wstrzyknięciu. Może mieć to miejsce w takcie upałów lub po gorącej kąpieli, 

3. niespożycia posiłku po wstrzyknięciu insuliny, 

4. niedożywienie lub wygłodzenie. 

Chcąc unikać niedocukrzenia, diabetycy powinni przede wszystkim przestrzegać rekomendacji dotyczących diety, a także podawania insuliny. Warto, by osoby z którymi

przebywa znali jej objawy, dzięki czemu będą wiedzieli, jak udzielić pomocy przy niedocukrzeniu. W torebce lub plecaku zawsze powinni mieć produkty, które szybko podnoszą poziom cukru we krwi, jak np. płynna glukoza. W przypadku podawania insuliny dobrze, by mieli informację na ten temat (np. w telefonie lub na silikonowej bransoletce). Dzięki temu osoby postronne lub ratownicy medyczni będą mogły udzielić im pomocy.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.